Pluggkoden och Orka Plugga

Pluggkoden ”Att plugga utan strategier är som att leta efter en skatt utan skattkarta.” Det säger guldäpplebelönade läraren Martin Fernström som här tillhandahåller enklare, snabbare och mer effektiva sätt att plugga. I varje program följer han en elev när denne tillämpar nya strategier, tekniker och tankesätt för att uppnå bättre resultat i skolan. Det är […]

Med all rätt

Med all rätt FN:s konvention om barnets rättigheter, eller barnkonventionen som den också kallas, innehåller bestämmelser om mänskliga rättigheter för barn. De vuxna ska se till att barnkonventionen följs, men många barn har det svårt ändå. I tio korta dramatiserade berättelser sätts olika artiklar från barnkonventionen in i sammanhang där barn som bor i Sverige […]

Webmath

Webmath Mediecentrum har en licens för sina avtalskunder på webmath. Skcika ett mail till mediecentrum@bollnas.se om du behöver inloggningsuppgifter. WebMath är tänkt som ett stöd till lärare, lärarkandidater, elever och föräldrar, och är sprunget ur mångåriga funderingar över varför så många elever har mer eller mindre problem med matematik, trots att de har intellektuell förmåga […]

Om det var du

Om det du var Hur hade du själv reagerat? Och varför? I åtta så kallade ”dramastarters”, kortfilmer som kan användas för att sätta igång diskussioner, lyfts frågeställningar kring värdegrund och etiska dilemman. Ämnen som berörs är grupptryck, ansvar och könsroller. Filmerna är gjorda av studenter vid Stockholms dramatiska högskola.

Programmera mera – lektionstips

Programmera mera – lektionstips Serien riktar sig till pedagoger för barn i nioårsåldern. Du som pedagog får konkreta tips på hur du kan arbeta med programmering i undervisningen. Algoritmer, sortering, villkor och logiskt tänkande är några av de ämnen som behandlas. Medverkar gör barn från Sjöstadsskolan i Stockholm och Karin Nygårds.