Semana 42.

Hola a todos!

Vi började måndagen med att rätta och fylla på läxförhöret ”vacaciones i dåtid”. Tränade via gracias.nu (cap.2) Ni översatte text sid 10-11, 2och2 och skrev en sammanfattning av texten (El texto se trata de..)  På torsdag har ni ingen lektion pga elevensval. Fredag är det läxförhör på diftongerande verb”( se förra inlägget). Vi går igenom vad ni skrivit om texten. Repeterar dåtid, saker man gör på fritid och går igenom läxan till v.42.  Ni kan räkna med ett prov v.46- mer info kommer men träna på att berätta i dåtid! (sista glosorna ni hade är jätteviktiga om ni behöver träna dessa mera).

Saludos!

//Veronika

La tarea- läxan, para la semana 42,viernes.

Hola queridos alumnos!

Läxan till vecka 42,fredag, är diftongerande verb i presens.

Ni skall kunna skriva vad verben betyder och hur man skriver dem i ”Jag-form i presens. Ni skall veta varför dessa verb ändras i stammen  och vilka 2 personer som man inte  ändrar i stammen. Kolla dokumentet här under: 

diftongerande läxa cap2 åk9

diftongerande verb på glosor.eu

Vissa har ”bakläxa” tills på måndag, glosor  ”gracias 9, cap 1, vacaciones, resa i dåtid” 

Saludos!

Qué tengáis un buen fin de semana!

//Veronika 🙂

Tema ”Klimathotet”

Den globala uppvärmningen hotar klimatet på vår jord. I detta temaarbete ska ni lära er mer om växthuseffekten och dess orsaker och konsekvenser. Dessutom ska ni presentera hållbara lösningar för en hållbar utveckling för vår jord. Detta är ett ämnesövergripande arbete inom ämnena NO, SO och svenska/svenska som andraspråk. Arbetet ska redovisas under v 43.

Bildresultat för global warming

NO/SO – muntlig redovisning med bildspel

Svenska/svenska som andraspråk – skriftlig redovisning i form av en förklarande/redogörande text.

Det är mycket viktigt att ni blir klara med arbetet och redovisar på anvisad dag under v 43, eftersom vi drar igång andra arbetsområden efter höstlovet v 45.

För mer information, länktips och bedömningsmatris, klicka på länken:  https://sv.padlet.com/mikael_sundstrom/no_so_tema

Bildresultat för global warming

Micke, Micke, Lotta, Madde, Uno, Maria, Anders

 

 

Länkar gällande arbetsområdet eldistribution

https://www.malarenergi.se/om-malarenergi/skolor-och-elever/specialsajter/elsajten/#

https://www.youtube.com/watch?v=fLX5Nspyczk

https://www.svk.se/jobba-har/var-lysande-arbetsplats/

 

https://www.youtube.com/watch?v=GHNE2pCOmM8

https://www.youtube.com/watch?v=mrZX0DcPBRo

http://www.energikunskap.se/sv/FAKTABASEN/Vad-ar-energi/Energibarare/Elektricitet/Elnatet/

 

Semana 41.

Hola chicos!

Vi gick igenom diftongerande verb och övade detta på lektion 1 (det som vi inte hann förra veckan). Länk som förklarar diftongerande verb kort. Vi upprepade muy/mucho och pratade lite om det stundande utvecklingssamtalet.

Lektion2 kommer vi att repetera diftongerande verb. diftongerande verb Kolla på Kunskapskrav samt vad man skall kunna inför gymnasiet. Fortydligade kunskapskrav i moderna sprak  går igenom hörförståelse från förra veckan. Att öva diftongerande verb diftongerande verb quizlet

Lektion3  Läxförhör på glosor i dåtid. (länk finns i blogginlägg från förra veckan.)kan nu inte öppna den så sök på Veronikaspanska81. Går igenom läxa till nästa vecka ”diftongerande verb”. Börjar behandla kapitel 2, lyssnar och läser textbok sid 10-11.

Semana 40

Hola chicos!

Clase 1(lektion 1)- Vi läser text om resa i Galicien tillsammans. Lyssnar, läser och översätter 2 och 2. Pratar om förra veckans läxa-tittar på respons samt läxförhör från veckan innan. Gör fler övningar i dåtid.

Clase 2: Vi övar meningsuppbyggnad tillsammans https://sites.google.com/site/spansksajt/skriva-meningaroch med stencil. Lyssnar och läser ”un intercambio,más textos.” (finns på google classroom om du skulle missa lektionen). Gör hörövning och lämnar in.

Clase 3: Ni som inte gjort läxförhör på perfekt gör detta. Vi övar dialog/jobbar i häfte, går igenom Skillnaden mellan muy/mucho.https://www.slideshare.net/spanskaankan/muy-eller-mucho Tittar på diftongerade verb https://www.slideshare.net/jones1975/diftongerande-verb-presentation?qid=a3e03f2c-aaac-49a5-af2a-0c9b39dc3e79&v=&b=&from_search=5och går igenom läxa till nästa vecka.Glosor till v.41 fred

Kommer mer info under veckan så håll utkik.

Un saludo! //La profe

Idrott och hälsa v. 40

Vi fortsätter med styrka/konditionstema och kör Vågen runt (cooperstest) lektion 1 samt styrka/konditionspass på Kolgården lektion 2.

Lektion 1, uppvärmning = snabb prommis alt jogga ner till samlingen. Samling på slingan nere vid Vågen nedanför rastplatsen lektion 1.

Lektion 2, uppvärmning vid detta pass är att jogga ner till samlingen. Samling vid kolgården (lekparken på Långnäs).

Idrott och hälsa HT-18

Här kommer veckoplaneringen för idrott och hälsa fram till jullovet.

V. 39-40  Solrosen  Styrka och fys/bollspel samt vågen (cooperstest) v. 40.                          Ta med utekläder, lager på lager, kylan kommer krypande.

V.41            B-hall  Lekar och samarbete

V.42-43   Simhall  Simundervisning i halvklass/ teori halvklass.

V.44           Lov

V.45-47   B-hall Dans och rytmik.

V.48           B-hall  Lekar och hinderbana

V.49           B-hall  Ultimate frisbee

V.50            B-hall Redskapsgymnastik

V.51             B-hall Klassens val

Mer info kan dyka upp närmare varje moment.

Semana 39 – 1 lektion!

Hola alumnos!

La próxima semana tenéis sólamente un clase de Español. Nästa vecka har ni bara 1 lektion i spanska …pga studiedag torsdag och elevensvaldag fredag.  Ni har en uppgift på googleclassroom, Ni skall hitta på en historia i dåtid, en resa. Liknande de vi gjorde tillsammans. Det finns en powerpoint att läsa med exempel på val, ni får självklart hitta på helt egna alternativ eller lägga till. Detta skall vara till en hjälp för att ni skall kunna träna inför er skriftliga provupg som ni kommer att göra. (Ni får datum för detta vid ett senare tillfälle). Vi börjar med denna på måndag- är man borta jobbar man med denna hemma. Fredag  28/9 är sista inlämningsdag! Har man då inte hunnit klart under måndagen så är detta en läxa att jobba med hemma, den ligger på googleclassrom som inlämningsuppgift med inlämningsdatum. https://classroom.google.com

Klipp att kolla på för att få inspiration; https://www.youtube.com/watch?v=D89ku_SXF0s

Hasta luego!